Współczesny marketing podzielić można na pośredni i bezpośredni. Wynika to z faktu, że wiele metod i narzędzi marketingowych wymaga uporządkowania. Marketing bezpośredni jest nieco trudniejszy, ale jest uważany za skuteczniejszy w pozyskiwaniu klientów. Stąd też jego rosnąca popularność. Tak jak i pośredni, marketing bezpośredni dzieli się na wiele form i metod, ale ich wspólną cechą jest fakt wykorzystania gadżetów reklamowych. Dzięki temu, że przedmioty te są tak różnorodne, mogą być stosowane do bardzo wielu działań o charakterze marketingowym, w tym do marketingu bezpośredniego.
Długopisy reklamowe mogą być tutaj dobrym przykładem. W jaki sposób można je wykorzystać w marketingu bezpośrednim? Przede wszystkim mogą być rozdawane w ramach akcji i kampanii marketingowych. Rozdawanie odbywa się zazwyczaj w miejscach ruchliwych, jak skrzyżowania, okolice dworców i przystanków, centra handlowe, parki, itp. Rozdawanie takie ma na celu dotarcie do maksymalnej liczby ludzi, z których część może stać się klientami danej firmy.
Długopisy reklamowe można też rozdawać na imprezach plenerowych. Odbywa się to np. podczas koncertów, a przede wszystkim festynów. Organizator lub sponsor często reklamuje się wówczas, a jedną z najlepszych metod jest właśnie rozdawanie gadżetów, w tym długopisów.
Ponadto długopisy reklamowe mogą być dołączone do różnego rodzaju produktów w ramach promocji. Jest to metoda często stosowana w przypadku sklepów i produktów spożywczych. Zachęca ona do kupowania konkretnych produktów, w tym w liczbie sztuk większej niż jeden.
Jeszcze jedną metodą wykorzystania długopisów w marketingu bezpośrednim jest wręczanie ich jako upominków klientom. Może się to odbywać na dwa podstawowe sposoby. Po pierwsze w trakcie podpisywania umowy lub jej przedłużania, po drugie natomiast za pośrednictwem poczty – przesłanie podarunku jako formy podziękowania za skorzystanie z oferty firmy jest bardzo miłym akcentem, docenianym przez klientów.
Powyższe metody to jedynie przykłady, oczywiście można wymienić ich więcej.